Frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får in

Frågorna är sorterade under respektive ämne, saknar du en fråga får du gärna skicka in den genom kontaktformulären du hittar under "Kontakta oss".

Inflyttningsrelaterat

Att sätta lägenhetsdörren i "serviceläge"

Din lägenhetsdörr är en säkerhetsklassad dörr (säkerhetsklass 1) och nedan ser du hur du ställer låset i serviceläge så att hyresvärden kan öppna med sin servicenyckel. Servicenyckeln fungerar inte om låset inte är ställt i serviceläge.

Signalflyget 1 och 2 samt Luftseglaren 2

1. Vrid ett helt varv för att låsa dörren (om låset liknar en klocka ska den stå på hel, eller kl 12).

2. Vrid sedan nyckeln till "tio i" 12 och dra ut nyckeln. Se nedan bild.

Serviceläge

India

1. Vrid ett helt varv (till "hel") för att låsa dörren, därefter vrider du lite till, till "tio över".

2. Tryck in den lilla knappen och håll den intryckt samtidigt som du vrider tillbaka låset till "hel".

3. Kontrollera att serviceläget fungerar genom att trycka på den lilla knappen - går den att trycka in fungerar serviceläget. Går den inte att trycka in är dörren helt låst och ingen med servicenyckel kommer in, gör då om stegen ovan.

Avflyttningsrelaterat

Hur ska jag lämna lägenheten när jag flyttar?

När du väljer att flytta från oss ska lägenheten städas väldigt noggrant, även kallat "avflyttningsstäd". Under fliken "Dokument" hittar ni en checklista på vad som ska göras, är ni osäkra kontakta oss gärna för mer information.

En god idé är annars att anlita ett städbolag för att boka avflyttningsstäd. Fastighetsvärden har också kontakter till bolag som kan ordna med avflyttningsstäd, tveka inte att kontakta oss för mer information och bokning av avflyttningsstädning, då kan ni vara säkra på att det blir riktigt gjort och att ni inte behöver bekosta brister.

Fakturarelaterat och betalning av hyra m.m.

Vad skriver som referens när jag betalar min faktura?

Vi har inga OCR nummer på våra fakturor. Istället anger du fakturanumret som referens när du betalar din faktura till oss som du hittar i det ena övre vänstra hörnet på fakturan. Fakturanumret är det enda som ger oss all den information vi behöver för att veta vem som har betalat för vad och när, så det är mycket viktigt att detta anges och inte t.ex. namn.

Avtalsrelaterat, uppsägningar m.m.

Jag vill hyra ett eller flera förråd, parkeringsplatser eller annat, hur gör jag?

Alla förfrågningar kring avtal och andra juridiska frågor skickas in i ärendehanteringssystemet som sorterar ut ditt ärende till rätt person.

Jag önskar säga upp min lägenhet, hur gör jag?

Här hittar du uppsägningsblanketten; Dokument som du fyller i och lämnar i vårt inlämningsfack på Postflyget 4.

Uppsägningsförsök som görs på annat sätt är inte giltiga.

Vart lämnar jag in papper m.m. till Hyresvärden?

Hyresvärden har ett inlämningsfack benämnt "Inlämning Amhult 2 AB" på adress Postflyget 4. Det är ingången till Friskis & Svettis och Willy´s hämtstation för onlineshopping, mellan rullbanden och hämtstationen, i det övre högra hörnet på postboxen.

Lägenhetsrelaterat, vad gäller för lägenhet och tillhörande utrymmen?

Får jag sätta upp hyllor och skåp i badrummet?

Eftersom badrum är slutna våtrum är det inte tillåtet att borra i väggarna då ett hål i väggen medför fuktskador. Det krävs gedigen kunskap för att kunna säkerställa att inte fuktspärrar förstörs.

Det är däremot tillåtet att sätta in skåp som är fristående och inte behöver sättas fast i väggen. Det är även tillåtet att hänga upp krokar med hjälp av sugkoppar som inte heller kräver att man borrar hål i väggen.

Vem sköter uteplatsen?

Uteplatsen, inklusive häckens om skärmar av uteplatsen, ingår i lägenheten och ansvaras alltså av hyresgästen. Önskar ni hjälp med att klippa häcken och rensa ogräset kontaktar man Hyresvärden (se felanmälan och förvaltningsärenden). Uteplatsen ska skötas och se vårdad ut, här kan ni läsa mer om hur andra hyresvärdar gör; https://www.hemhyra.se/nyheter/skillnader-i-regler-for-uteplats-i-goteborg-med-omnejd/

Hur fungerar brandvarnaren i lägenheten?

Det finns olika typer av brandvarnare, en som fungerar med "vanliga" batterier, och en som har integrerat batteri där hela brandvarnaren måste bytas.

Om du tittar på baksidan av din brandvarnare och denna har vanliga batterier så byter du dessa själv när brandvarnaren börjar varna.

Om du inte kan se några vanliga batterier på baksidan av din brandvarnare så kontaktar du förvaltningen på sedvanligt sätt för att få din brandvarnare bytt när den börjar varna.

Gemensamma utrymmen och grannsämja

Det är fullt i ett kärl i miljörummet

Är det fullt i ett kärl i soprummet felanmäler du detta genom ärendehanteringssystemet. Klicka här för att komma till rätt sida.

Grannen eller grannarna utför störande aktiviteter

Det bästa sättet att förgöra en fiende är att göra honom till din vän. Om du störs av din granne, börja då med att ta kontakt med denne - kanske är grannen omedveten om att hans aktiviteter utgör en störning för andra. I andra hand är du välkommen att vända dig till oss för att försöka lösa situationen.